tisdag 11 februari 2020

Alhambra

Vid tiotiden på morgonen körde vi fyra i hyrbilen till Granada för att titta på Alhambra. Resan dit gick snabbt på bara en timme i det fina vädret. Fast det blev kallt på drygt 800 meters höjd, bara tolv grader. Jag hade förberett mig med dubbla tröjor, så det gick ingen nöd på mig.

Framme vid biljettkassorna blev det kaos, då det för alla var svårt att hitta rätt kö, och det var omöjligt att höra vad personalen sa, eftersom en betongbilningsmaskin dränkte allt ljud i ett tjutande oväsen. Men vi kom in på området efter en halvtimme, och blev på bättre humör allt eftersom solen värmde upp oss. Utan legitimation kommer ingen in på området. Entrébiljetten är personlig och har namnet inskrivet.

En av Nasrid Palatsets innegårdar..

Försvarstornen åt norr. De byggnader man ser, påbörjades under 1200-talet.


De förfinade detaljerna i mosaiker och annat glädjer oss alla. Jag såg bara två bilder som föreställde människor.



Sierra Nevadas snöklädda toppar syns tydligt. 


Alhambra är mycket större än Alcazar i Sevilla, som Coosje och jag tycker är ännu mer raffinerat och utsökt. Som helhet blev det en lyckad dag som avslutades med middag vid stranden i Salobrena. 

Inga kommentarer: