söndag 20 oktober 2019

Hamburg och Schyttorf vid holländska gränsen

Igår gick vi upp tidigt för att köra till Hamburg och hälsa på tyska vänner vi känner sedan början av 1970-talet då vi bodde i Hannover.

Här är tyska gänget, födda 1944-46, samt en nykomling.

När vi möttes vi järnvägsstationen träffade vi på den här mannen, oklart vad han har i hinkarna.

Utanför järnvägsstationen satt den här mannen och spelade grekisk musik i Zorbastil när regnet gjorde en kort paus.

Vi fikade på restaurang Alsterpavillon mitt i smeten. Det är nog den största restaurang jag någonsin varit på, över 500 sittplatser i tre plan, både ute och inne. Igår var alla stolar upptagna och kö för att komma in. Kyparna var snabba, skulle säkert komma på prispallen vid VM i  servitörslöpning med bricka i handen.

Det var dåligt väder, så vi tog den korta sightseeingturen och stannade till utanför stadshuset.

På kvällen åt vi en bättre middag på restaurang Fischerklause utanför stan. Restaurangchefen hade fått pris som vinkännare, så hennes Grauburgunder smakade väldigt OK. Maten var som på Marstrands Havshotell. En trevlig dag som slutade sent, då vi hade mycket att prata om, särskilt gamla minnen.

Idag började hela gänget dagen med frukost hos bagaren som har traktens största och bästa inrättning. Disken är tolv meter lång och innehåller allt man kan tänka sig i bröd och färdiga smörgåsar. Jättegott, så hit kommer vi gärna tillbaka!

Vid niotiden hoppade vi in i husbilen och började köra. Sydväst om Bremen hälsade vi på dottern till Coosjes äldsta bror i Diepholz. Trevligt ned släktingar längs vägarna.

Nu på kvällen står vi på den ganska fina och gratis ställplatsen i Schyttorf nära holländska gränsen. Vi står intill vallen som hindrar floden Vechte att svämma över stan. Till middag åt vi gamla rester från frysen, gott tillsammans med Flensburger Pils.