fredag 6 april 2018

En semesterdag

”Idag visade sig Freiburg från sin allra bästa sida!” säger Coosje när vi på sena eftermiddan sitter i solen framför husbilen. På förmiddan körde vi de 17 kilometrarna från Gasthof Fallerhof till ställplatsen i Freiburg, som ligger en kort promenad från centrum. När vi kom fram vid elvatiden fanns det fortfarande gott om lediga platser, och vi valde en plats med skön morgonsol. Nu på kvällen är ställplatsen full.

Väl inne i en av våra favoritstäder gick vi runt och tittade på husen, som vi egentligen känner bra sedan våra tidigare besök här. Lagom till lunchdags kom vi förbi en trevlig liten restaurang med detta sekels bästa chili-con-carne och en perfekt öl som var bryggt i Tysklands högst belägna bryggeri. Kanske har de blandat i tallbarr för smaken, de finns i alla fall på etiketten

Det typiska för Freiburg är de små kanalerna med vatten som finns längs gatorna i centrum, här med en cykel som konstverk

Sedan var det dags för kaffe och kaka. I Spanien finns det så få konditorier att vi alltid gick in på första bästa vi såg. I Tyskland är det däremot så gott om konditorier att först det fjärde konditoriet vi gick in i uppfyllde våra krav på sortiment, miljö och fin utsikt.

Så var det dags att gå tillbaka till husbilen och städa den (Coosje), tömma toatanken (Arne) och tvätta bort alla franska insekter som fastnat på bilens front och backspeglar. Nöjda ned dagens arbete satte vi oss i solen och läser våra böcker med hjälp av ett glas spanskt rödvin

Under hela resan norrut från Calpe har vi haft fint körväder: sol med lätta sommarmoln. Bara i bergen vid spansk/franska gränsen kom det tio regndroppar. Idag skiner solen som vanligt, träd, buskar och växter blommar vackert och fåglarna kvittrar i träden. Det är alltså vår på riktigt i södra Tyskland!