söndag 17 november 2019

Så många frågor från Sverige

Idag var en dag med regnskurar. Vid våra två första försök att komma ut på en promenad, fick vi snabbt vända tillbaka till husbilen då regnet kom innan vi hann utanför campingen. Vid tredje försöket hann vi rusa in på en restaurang och beställa ett glas vitt vin med oliver, när regnet började forsa ner.

Jag får många frågor från Sverige, och ska försöka besvara några:

Badar du ofta?
Vattnet i Atlanten allt för kallt för mig och de flesta här vid kusten. De enda badarna jag ser är kite-surfarna och några småbarn som jag sett plaska i vattenbrynet. De pooler jag sett är inget bra alternativ, för solstolarna är bortplockade och grindarna låsta.

Hur är maten i affärerna?
Vi handlar mest i de stora kedjornas butiker. De har ett sortiment som påminner om det vi äter i Sverige, och de har bra med parkeringsplatser för husbilar. Står vi längre på någon plats handlar vi också i de mindre, lokala, butikerna. Vi har varit i små butiker, som är så mörka att det inte går att se vad som står på hyllorna.

Restaurangmaten?
I Spanien har vi oftast ingen svårighet att läsa matsedeln på spanska. I Portugal är språket svårare, och man är inte alltid säker på vad man beställer. Men oftast äter vi väldigt gott, igår fick vi riktig gourmetmat, två rätter + vin för 12,95 €. När man kommer utanför turistorterna är restaurangerna stängda när magen säger att det är dags för middag, alltså mellan 5 och 6 på kvällen.

Träffar ni många svenskar?
På dom större ställplatserna ser vi ofta svenskar och pratar med en del. Under nerresan från Sverige såg vi inte många svenska husbilar, pratade med högst några stycken.

Tar folk upp sina båtar för vintern?
Hör på sydkusten ligger de allra flesta båtarna kvar i vattnet hela året. Men i Lagos såg jag förra året en hel del båtar ligga på land. Varje dag ser jag några segelbåtar segla längs kusten en bra bit från land, förmodligen seglar de till eller från Medelhavet via Gibraltar.


Inga kommentarer: