söndag 3 november 2019

Castro Verde

Vi lämnade trevliga Caceres tidigt på förmiddagen för att köra de 35 milen till Castro Verde i södra Portugal, sju mil från Algarves sydkust. Före Portugals gräns tankade vi diesel, som är billigare i Spanien.

Då jag inte fick igång dieselpumpen gick jag in i bensinstationen för att få hjälp. Jag frågade damen i kassan om hon kunde engelska ”Do you speak english?” Hon såg vänligt på mig och nickade som svar, men sedan fortsatte hon med en ström spanska ord. Hon knappade på displayen, så var pumpen igång, och hon fortsatte att säga vänliga, spanska, ord till mig.

Senare när jag satt i mina egna tankar bakom ratten, kom jag på vad som hänt på bensinstationen. Damen i kassan kunde ingen engelska! Hon hade hört ordet ”english” i min fråga, och förstod att jag frågade henne om hon brukar gå i kyrkan, ”iglesia” på spanska. Annars skulle jag aldrig fått hennes fulla spanska tillgivenhet.

Väl framme i Castro Verde tog Coosje snart fram en bok.

I morgon går vi ner på stan, där väderkvarnen är den största sevärdheten, bilden är från förra året.

Inga kommentarer: