fredag 18 oktober 2019

Årets resa har startat, Lübeck

Äntligen är vi på väg söderut! Husbilen blev godkänd i besiktningen för några veckor sedan, så det känns säkert att köra med den. Vi startade i tisdags och körde till Varberg, där vi övernattade vid färjeläget för att tidigt nästa morgon skeppas över till Danmark. Efter 24 mil kom vi till den tyska gränsen och var snart framme vid verkstaden utanför Flensburg, som gjorde täthetstesten för att täthetsgarantin ska gälla i fem år. Sedan fortsatte vi till Lübeck.

Inför den här resan har jag förberett mig bättre än tidigare år. Nu har jag inte med mig bara mina radiostyrda helikoptrar, utan också en nyinköpt Rubiks kub att arbeta med. Jag har kommit ner till tre minuter för att lösa den, men siktar på att kapa ytterligare en minut i vinter. Coosje har tagit med sig sitt bibliotek.


På förmiddagen idag gick vi in till Lübeck. Halvvägs in till centrum hade en stackars kvinna blivit påkörd av en bil och avlidit.


Den gamla stadsporten från norr

Vi gick in i Den Heliga Andens Äldreboende, som började byggas på 1200-talet, och den sista pensionären lämnade hemmet 1970. Det kan man kalla hållbar verksamhet!

Inne i hemmet finns den här tavlan, som påminner oss om allt som kan hända i detta jordelivet

Utanför katedralen sitter Hornpär och väntar på bättre tider

Dagens höjdpunkt var nog besöket hos Niedereggers stora och välsorterade konditori. Särskilt tårtorna smakade väldigt trevligt! Jag skriver inget om vädret, för det är väl samma som hemma i Sverige: blandat regn, molnigt och lite sol. Idag gick vi enligt appen 12.915 steg eller 9,0 kilometer. Helt OK för oss pensionärer!


1 kommentar:

Lena-och-Stefan sa...

Ta det lugnt och fint, många fikaställe på vägen,😊